Op zoek naar bevers in de Biesbosch

Wil je in Nederland bevers spotten dan maak je in de Biesbosch een hele goede kans. Nadat de laatste bever in 1826 verdween uit Nederland, zijn ze in 1988 opnieuw geïntroduceerd.  Bevers zijn de grootste knaagdieren van Europa en je kunt ze goed herkennen aan hun platte staart. Rond de schemering maak je de grootste kans want de meeste bevers zijn nacht-actief en overdag liggen ze in hun burcht te slapen.

Twee keer eerder ben ik mee geweest met een beverexcursie in de Biesbosch en beide keren zagen we meerdere bevers. Check hier het filmpje. De Biesbosch is een prachtig uitgestrekt gebied waar naast bevers ook onwijs veel vogels leven. De beste tijd om bevers te spotten zijn gedurende de zomermaanden. Het is dan nog lang licht en daardoor is de kans groter dat je ze ziet.

Snel nog een groepsfoto en dan kan het feest beginnen.

Het is 17.00 uur en we staan vast in de file op de A27. Samen met mijn familie zijn we onderweg naar Hank want om 19.30 begint onze beverexcursie. Gelukkig zijn we op tijd van huis gegaan en kunnen we zelfs nog een hapje eten in Café-restaurant Visserhang. Op advies van de serveerster bestellen we een kipsaté omdat we anders niet op tijd klaar zijn voor de excursie. In de verte zien we de fluisterboot al liggen en onze schipper John is al druk in de weer met de voorbereidingen.

Om 19.15 lopen we richting de boot en nadat we nog snel een groepsfoto hebben genomen stappen we aan boord. In de boot zien we nog meer fanatieke beverspotters zitten en behalve John is er ook een gids aanwezig. Onze gids vertelt dat deze fluitsterboot vaart op zonne-energie en dat we daardoor amper geluid maken. Na nog geen 100 meter varen spot onze gids een ijsvogel. Ik zat nog amper klaar met mijn verrekijker en baal dat ik hem gemist heb. Langs het water hoor je verschillende rietvogels zingen: rietgors, rietzanger en de minder bekende cetti’s zanger. Er vliegt zelfs nog een slechtvalk voorbij!

Verse knaagsporen van een bever.

Na een uur varen hebben we nog geen bevers gezien en vindt John dat het tijd is voor een bakje koffie. Als een ware kunstenaar parkeert hij de boot in het riet. De beverteller staat nog steeds stil bij 0 bevers en ik vraag aan John of we nog kans maken om ze te spotten. Hij vertelt me dat vanwege de golven op het water, veroorzaakt door de harde wind, het vanavond moeilijker is om bevers te zien zwemmen. Nadat de koffie op is gaan we weer verder en zien we tot ieders verbazing toch nog een glimp van een bever het riet in zwemmen! Hij is waarschijnlijk zijn burcht ingedoken dus we besluiten om verder te varen. Het wordt steeds donkerder en zo gemakkelijk dat we de bevers de voorgaande jaren te zien kregen zo lastig gaat het nu.

Door mijn verrekijker scan ik de oevers af en tuur ik over het water. Zelfs op de plek waar ik ze normaal altijd gezien heb, is het nu stil en moeten we het doen met reigers en een aalscholver. De laatste meters zijn aangebroken en iedereen op de boot is muisstil. Ik sta op de punt van de boot en ineens hoor ik mijn zusje achterin de boot roepen dat ze een bever ziet zwemmen! Door mijn verrekijker zie ik hem zwemmen en dit keer kan iedereen op de boot hem goed bekijken. Het wordt zelfs nog mooier want de bever zwemt de oever op, om daar wat wilgen takken te verorberen. Opgelucht haal ik adem en ben ik blij dat we deze imposante dieren toch nog goed konden aanschouwen.

Daar zit hij dan!
The following two tabs change content below.

Keihardenatuur

Keihardenatuur (Martijn Struijf) ook wel bekend van het beroemde filmpje waarbij er een das aan zijn schoenen snuffelt, is bijna ieder vrij uurtje in het bos te vinden. Met zijn baan bij Landschap Noord-Holland werkt hij aan een betere biodiversiteit. Ook reist hij graag, bijvoorbeeld naar de Baltische staten, om de mooiste plekken te ontdekken.